Turun toriparkin rakennustyöt – yritykselle loistava mahdollisuus uudistua

 

Julkisuudessa ja yrittäjien välisissä keskusteluissa Turun kauppatorin alle rakennettavan parkkilaitoksen rakennusaika on nähty ensi sijassa haasteena keskustan kivijalkaliikkeille. Harvalla yrityksellä on rahoituspuskuria, joka kestää parin vuoden asiakaskadon. Turun Sanomat kertoi 27.9.2018 ilmestyneessä jutussa monen sisustusliikkeen jo sulkeneen ovensa tai olevan lopettamassa toimintaansa.

Entä, jos vaihdetaan näkökulmaa? Rakennusaika voi olla yritykselle myös kimmoke uudistua, mahdollisuus laajentaa asiakaspohjaa ja uudistaa asiakashankintaa. Se onnistuu, kun yrityksellä on rakennustöiden aikana oma, yksilöllinen selviytymisstrategiansa. Fiksusti toimivassa yrityksessä rakennetaan samalla uudistuvaan ympäristöön napakasti istuva markkinoinnin perusta, jolla turvataan yrityksen pitkän aikavälin menestys toriparkin valmistumisen jälkeen.

 

Mitä muutoksessa on huomioitava?

 

Muutos on jatkuvaa

Menestyvän yrittäjän on oltava nopea oppimaan ja valmis jatkuvaan muutokseen.

Yhteistyöverkostot moninkertaistavat yrittäjän resurssit

Pienten liikkeiden on verkostoiduttava ja tehtävä yhteistyötä. Nyt on viimeiset hetket rakentaa yhteistyöverkostot, joilla yritys menestyy, kun uudistunut, vetovoimainen ja viihtyisä keskusta on valmis.

Saman alan yritykset voivat muodostaa useamman liikkeen sisältäviä teemallisia ostoskierroksia. Kuluttajille voi tarjota myös mahdollisuutta yhdistää ohjattu ostosten teko esimerkiksi hemmotteluhetkeen kauneushoitolassa, herkkutuokioon kahvilassa tai vaikka dekkarielämykseen kirjakaupassa.

Kaupungin keskusta pystyy tarjoamaan ylivoimaisen kattauksen ostos-, kulttuuri-, kahvila- ravintola- ja tapahtuma-elämyksiä, historiaa, arkkitehtuuria ja ainutlaatuisia kaupunkiympäristöjä, joiden avulla keskusta erottuu ostoskeskuksista. Näistä kaupallisista ja ei-kaupallisista palasista voi muodostaa loputtomiin erilaisia paketteja, joita yritys pystyy hyödyntämään yksilöllisessä menestysstrategiassaan.

Oleellista on oman asiakasryhmän tunteminen. Suunnitellaanko Wieniläis-sunnuntai, Manga-maanantai, ystävättärien stailauspäivä, 50-luvun Turku ostosretki vai helppo joululahjakierros lapsiperheille?  Mikä saa juuri sinun yrityksesi näkemään keskustan elämyksellisenä ja viihtyisänä kauppa- ja ajanviettopaikkana?

Tylsä liiketila tappaa kaupan

Hengettömät ja tylsät liikkeet näivettyvät. Kuluttajat eivät halua tehdä pelkästään tarpeen tyydyttäviä ostoksia. Asiakkaat haluavat kokea elämyksiä ja tunteita. Oma asiakasryhmä täytyy tuntea ja tarjota sen erilaisille osaryhmille kilpailijoista erottuvia kokemuksia ja palveluja, koska tuotteissa ei välttämättä ole merkittäviä eroja.

Shoppailu on ajanvietettä, vapaa-ajan huvia ja kokemusten metsästystä. Liiketilojen on vastattava tähän tarpeeseen olemalla yllätyksellisiä, muuttuvia ja viihdyttäviä. Nyt on hyvä aika uudistaa liiketiloja. Jo pienillä investoinneilla ja hyvällä suunnittelulla pääsee pitkälle.

 Asiakkaiden uusiin kulkureitteihin on kiinnitettävä erityistä huomiota

Liikkuvatko asiakkaasi pyörällä? Aurajokirannassa on ehkä Suomen kaunein pyöräilyreitti. Millä keinoin houkuttelet pyöräilevät asiakkaasi yritykseesi tätä maisemakokemusta hyödyntäen? Mitä ekstraa yrityksesi tarjoaa pyöräilijälle?

Tai, miten tavoitat asiakkaat, joiden bussilinja kulkee yrityksesi ohi ja pysäkki on sopivasti ihan nurkalla? Minkälainen on viihdyttävä arkiaamun tempaus bussipysäkeillä tai linja-autossa? Miten saat juuri nämä linja-autonkäyttäjät tuntemaan itsensä erityiseksi?

Miten hyödynnät sosiaalista mediaa ohjataksesi autoilijat rakennusaikaisten erityisolojen aikana yritykseesi? Oletko kertonut muuttuneista ajojärjestelyistä, ruuhka-ajoista tai uusista, usein vapaina olevista parkkipaikoista? Oletko saanut autoilevat asiakkaasi tuntemaan, että pidät heistä huolta?

Toriparkin rakennusaikana kuluttajien kulkureitteihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja suunnata oman yrityksen palveluja, tuotteita ja markkinointia sen mukaan.

 Internet ja sosiaalinen media

Viimeistään toriparkin rakennustyöt tuovat yrittäjien pohdittavaksi myös internetin mahdollisuudet. Rakennustöiden aikana yritysten on panostettava entistä enemmän laadukkaaseen nettimarkkinointiin ja somenäkyvyyteen. Onko oma somestrategiasi kunnossa?

Samalla tulee pohdittavaksi kivijalkaliikkeen rinnalla toimiva verkkokauppa, joka on monelle yritykselle varteenotettava vaihtoehto. Nyt tehdyt uudistukset nettimarkkinointiin ja mahdolliset investoinnit nettikauppaan rakentavat yrityksen vahvaa menestystä myös toriparkin valmistumisen jälkeen.

 

Soita tai meilaa, jos haluat tukea somestrategian tekoon tai markkinoinnin suunnitteluun.

    Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *