Tarvitseeko taloyhtiö kotisivut?

 

Tarvitseeko taloyhtiö kotisivut? Kyllä ja ei. Jokainen taloyhtiö ansaitsee hyvät, sähköisiä palveluja tarjoavat kotisivut, joita asukkaat käyttävät aktiivisesti. Pölyttyvät sivut, joita ei päivitetä ja joilla ei kukaan käy, ovat turha investointi.

Taloyhtiöt ovat erilaisia, joten kotisivuille asetetut vaatimuksetkin vaihtelevat. Pienelle taloyhtiölle voi riittää arkistomainen, yksisuuntaiselle viestinnälle perustuva kotisivu, josta vai tarpeen mukaan tarkistaa yhtiöjärjestyksen, palauttaa mieleen järjestyssäännöt, lukea viimeisimmän yhtiökokouksen pöytäkirjan tai katsoa isännöitsijän tiedotteen piharemontin kestosta. Tätäkin sivua täytyy päivittää ja sen on oltava ajantasainen. Jos yhtiössä ilmenee tarvetta laajempaan asukasyhteydenpitoon, halutaan vaihtaa tietoja vaikka luotettavista remontin tekijöistä tai huoneistojen lämpötiloista, asukkaat voivat perustaa suljetun WhatsApp-ryhmän. Asukkaiden harkinnan mukaan ryhmään voi liittyä myös palveluhenkinen isännöitsijä ja huoltomies.

Isommissa taloyhtiöissä toimii kaksisuuntaiseen viestintään perustuva kotisivu. Hallituksen, huollon, isännöitsijän ja muiden kiinteistön palveluntarjoajien tiedotteet ja viestit kulkevat kotisivun kautta sujuvasti asukkaille ja osakkaille. Samalla sivusto tarjoaa helppokäyttöisen mahdollisuuden kyselyihin, palautteeseen, yhteydenottoon ja väylän esimerkiksi isännöitsijän sähköisiin palveluihin. Sähköisten palvelujen kehittyessä sivusto säästää merkittävästi erityisesti isännöitsijän ja huoltoyhtiön aikaa. Sivusto itsessään voi sisältää myös asukkaiden keskustelutorin ja ilmoitustaulun. Vaihtoehtoisesti ne voidaan toteuttaa suljettuna Facebook-ryhmänä. Nopeaan yhteydenpitoon voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi tekstiviestit, jotka tarjoavat sivustoa joustavamman yhteyskanavan.

Arvopaikalla sijaitsevan, historiaa omaavan asunto-osakeyhtiön osakkaat voivat rakentaa kotisivuilla talolle myös kiinteistön arvoa nostavaa brändiä. Tällöin kotisivuilla esitellään talon ja sen asukkaiden historiaa tekstin ja kuvagallerian muodossa, kiinnitetään yhtiö vahvasti nykyaikaan ja suunnataan katse myös tulevaisuuteen.

Hyvin hoidettu taloyhtiö pystyy herättämään ostajien kiinnostuksen kiinteistöä kohtaan jakamalla kotisivulla avoimesti tietoa yhtiöstä. Kotisivujen kautta taloyhtiö pystyy houkuttelemaan myös strategisesti valittuja ostajaryhmiä, esimerkiksi sijoittajia, lapsiperheitä tai eläkeläisiä, jakamalla sivustolla tälle ryhmälle suunnattua tietoa.

Jokaisessa asunto-osakeyhtiössä täytyy kotisivujen sisällön lisäksi päättää sivuston ja sen osien avoimuus. Sivuston jotkin osat voivat olla kaikkien, toiset vain asukkaiden, hallituksen tai osakkaiden käytössä.

Sivuston ohessa voidaan edelleen jakaa paperitiedotteita ja viestiä myös muissa kanavissa. Tärkeintä on, että viestitään riittävästi ja, että jokainen voi vastaanottaa tiedot itselleen sopivalla tavalla.

Asunto-osakeyhtiön viestinnän tehostamista ja viestintästrategiaa on mahdollista pohtia myös viestintäammattilaisen kanssa. Hallituksen puheenjohtaja, ota rohkeasti yhteyttä!

 

  Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *