Sosiaalinen media tarjoaa helpon markkinointikanavan, mutta tuloksenteko somessa on taitolaji

 

Lähes kaikilla yrityksillä on jo käytössä jokin sosiaalisen median markkinointikanava, usein se on Facebook-sivu. Lähes yhtä usein pk-yrityksessä käydään keskustelua kannattaako sen ylläpito. Usein kuulee, että sosiaalinen media vie vain aikaa, mutta ei tuota mitään tulosta.

Vika ei ole markkinointikanavassa, vaan sen käyttötavassa. Sosiaaliseen mediaan on turha suoraan kopioida materiaalia esimerkiksi nettisivustolta. Se ei toimi.

Jokaisella sosiaalisen median kanavalla on oma luonteensa, joka täytyy tuntea, jotta kanavaan investoidut resurssit eivät valu hukkaan. Markkinointi täytyy säätää erikseen joka kanavalle. Facebook-sivulle on tuotettava erilaista sisältöä kuin esimerkiksi Instagram-virtaan. Myös sisällön tyylilaji ja kohderyhmä vaihtelee.

Jokaiselle kanavalle on tehtävä oma markkinointistrategia, oikein ajoitettu markkinointisuunnitelma, kohderyhmän tarkennus ja tyylin säätö.

Tuote pysyy samana ja yrityksen on oltava uskollinen omalle äänelleen, mutta tuloksen tuottaminen sosiaalisessa mediassa vaatii joustavuutta – ja tietoa mitä tehdä.

Helpoin tapa tehostaa sosiaalisen median markkinointia on käyttää myynnin tukena viestinnän ammattilaista, joka tuntee somen kiemurat. Ota yhteyttä, jos haluat muokata sanottavasi muotoon, joka tavoittaa asiakkaasi somessa.

 

     Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *