Resurssiviisas brändäys

 

Brändin rakentaminen on usein maailmoja syleilevä hanke, johon yritetään sisällyttää kaikki maan ja taivaan välillä, toisinaan juurevuutta sieltä turpeen altakin.

Niukat talous-, aika-, henkilöstö- ja tietotaitoresurssit koetaan esteeksi, jonka vuoksi brändäystä ei voida ollenkaan tehdä.

Parempi kuitenkin tehdä jotain kuin olla tekemättä mitään, rajata projektia ja aloittaa. Brändityötä voi myöhemmin jatkaa, kun resurssit sen sallivat.

Tällä työlistalla pääset hyvään alkuun.

  1. Määritä tarkasti yksi ryhmä, joka käyttää palvelujasi tai tuotteitasi. Huomioi tekijöitä kuten ikä, sukupuoli, koulutus, kotipaikka, ammatti, vapaa-ajan käyttötavat, arvot ja mieltymykset.
  2. Mieti 3 tekijää, jotka saavat edellä määrittämäsi ryhmän valitsemaan tarjoamasi tuotteen tai palvelun. Valitse tekijät, joilla on mahdollisimman tehokas yhteisvaikutus ja jotka sinun on markkinoinnissa helppo yhdistää.
  3. Päätä miten saat näiden kolmen tekijän avulla tuotteesi tai palvelusi erottumaan kilpailijoiden vastaavasta tarjonnasta. Vetoa mielikuviin ja tunteisiin. Miltä henkilöstä tuntuu, kun hän käyttää tuotettasi tai mitkä ovat fiilikset palvelun jälkeen?
  4. Eliminoi käytön esteet.

Älä mieti tuotettasi tai palveluasi. Mieti kohderyhmääsi.

Kun brändin ensimmäinen versio on valmis, muista myös käyttää sitä!
Viesti ja markkinoi sekä työntekijöille että kohderymälle aina johdonmukaisesti brändin mukaan.

Jos kaipaat tukea brändin rakentamiseen, tai johonkin sen vaiheeseen, ota reippaasti yhteyttä.

 

   Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *