Näin onnistut Instagram-markkinoinnissa

 

1. Julkaise tasokkaita kuvia

Instagramin sisältö on kuvissa, joten niiden on oltava sekä teknisesti korkealaatuisia että sisällöltään mielenkiintoisia. Hyvällä kuvastolla saat seuraajia tilillesi ja laadukas kuva viestii myös yrityksesi ammattitaidosta ja tuotteidesi laadusta. Jos valokuvaus ei ole ominta alaasi, harkitse ammattivalokuvaajan palkkaamista. Ammattilaisen ottamille kuville on yrityksessä aina käyttöä, muuallakin kuin Instagramissa.

2. Kerro kuvilla tarina

Pelkästään suoria tuotekuvia julkaisemalla olet ärsyttävä tyrkky, eikä tilisi kiinnosta ketään. Instagramissa toimii hienovaraisempi lähestymistapa. Aseta tuote osaksi tarinaa. Ota fiiliskuvia, joissa tuote ei ole pääosassa tai sitä ei ehkä näy kuvassa ollenkaan.  Tuo kuvien kautta esille tuotteen erilaisia käyttötilanteita ja kuvaa sitä erilaisissa, yllättävissäkin, ympäristöissä.

3. Linkitä tuotekuva sivustollesi

Lisää tuotekuvissa tekstikenttään linkki nettikauppaan tai yrityksen sivustolle, josta saa lisätietoja.

Ja huomaa, linkitys toimii myös toisinpäin. Houkuttele Instagram-tilillesi seuraajia sijoittamalla Instagramiin linkittyvä kuvavirta sivustollesi.

4. Käytä aihetunnisteita

Hashtagit, ”hästäkit”, eli aihetunnisteet ovat merkkejä, joilla muut Instagramin käyttäjät löytävät julkaisemasi sisällön. Ne lisätään julkaisun tekstikenttään ja merkitään tekstiin #-merkillä, esimerkiksi #johtaminen #markkinointi.

Hashtageilla on sallittua myös leikkiä. Instagramissa kukkii huumori ja osuvat sanaleikit ja iloinen leikillisyys otetaan hyvin vastaan. Julkaisusi löydetään hymyillen, kun sijoitat hauskan hästäkin seuraan pari  asiallisempaa tunnistetta.

5. Tee tilistäsi persoonallinen

Instagram on viihdettä. Tee brändistäsi persoona. Millainen se olisi? Leikkisä, arvokas, juureva, kekseliäs…? Perusta tilin luonne yrityksesi ja sen tuotteiden vahvuuksiin, mutta ota vaikutteita myös kohderyhmäsi elämäntyylistä. Vahvista muissa kanavissa kertomaasi tarinaa persoonallisella, tunnistettavalla tavalla, johon asiakaskuntasi pystyy samaistumaan.

6. Anna ihmisille monta syytä seurata tiliäsi

Älä juutu tuotekuviin. Tee brändistäsi kertovia ja yrityksesi tarinaa jatkavia tekoja ja jaa niistä kuvia.  Julkaise materiaalia, joka on saatavilla vain Instagramissa. Tee esimerkiksi erityisiä Instagram-tarjouksia tai tarjoa kuvia kulissien takaa. Kiinnostusta lisää myös ajankohtaisuus. Liitä brändisi päivän puheenaiheisiin ja heittäydy tilisi luonteen mukaisesti kohderyhmäsi keskuudessa suosittuihin ilmiöihin.

 

  Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *