Näin kesytät somen aikasyöpöstä ajan tuottajaksi

 

Monessa yrityksessä yhä venkoillaan ja vastustetaan sosiaalisen median käyttöä. Yleinen perustelu torjuntaan on aikapula. Some nähdään aikasyöppönä, jonka vaikuttavuus on epävarmaa. Ja tottahan se on. Jos sosiaalisessa mediassa vain ollaan läsnä, ”hengaillaan” vailla suunnitelmaa ja päämäärää, se voi huomaamatta viedä paljonkin aikaa tuottamatta oikeastaan mitään.

Fiksusti käytettynä some ei ole aikasyöppö. Päinvastoin, se vapauttaa työaikaa. Kuulit oikein, sosiaalisen median tehokäytöllä saat lisää työtunteja päivään. Miten se onnistuu?

Valitse some-kanava, jota asiakkaasi käyttävät. Jos aikaa ei riitä esimerkiksi Facebookin, Twitterin ja Instagramin ylläpitämiseen, valitse niistä tärkein ja panosta siihen täysillä. Myöhemmin voit laajentaa valikoimaa, kun siihen tulee mahdollisuus.

Ajoita viestisi oikein.  Hyväkin viesti menee hukkaan, jos kukaan ei näe sitä. Selvitä milloin kohderyhmäsi käyttää valitsemaasi some-kanavaa ja julkaise päivityksesi silloin. Jos ajankohta on sinulle hankala, ajasta viestit.

Mieti asiakkaidesi tarpeita. Mihin kysymyksiin vastaat puhelimessa usein? Mikä aihe pyörii toistuvasti sähköpostissasi? Mikä asia tulee asiakastapaamisissa aina esiin? Pyri vastaamaan selkeästi näihin kysymyksiin. Toista viesti säännöllisesti. Tarkista, että nämä aiheet ovat  esillä kaikessa yrityksen viestinnässä. Jos asiakkaat saavat tarvitsemansa tiedon netistä, heidän ei tarvitse ottaa yhteyttä yritykseen, jossa säästynyt aika voidaan käyttää johonkin muuhun.

Huomioi myös sanomatta jääneet asiat. Ennakoi tulevaa ja valmistele maaperää, jos tiedät tulossa olevan muutoksia. Tämä on erityisen tärkeää, jos muutokset voidaan tulkita yritystä haittaavalla tavalla. Riittävä tieto suitsii väärän tiedon leviämistä, suojaa negatiiviselta julkisuudelta ja vähentää asiakkaiden ärtymystä. Kerran pyörimään lähtenyt negatiivinen lumipallo on hirvittävä aikasyöppö, joka pahimmassa tapauksessa imee yrityksen johdon lähes kaiken työajan – ainakin hetkellisesti.

Tue myyntiä. Asiakkaat haluavat netissä vertailla yrityksiä, palveluja ja tuotteita. Vastaa huutoon ja jaa avokätisesti tietoa ja asiakasta kiinnostavaa sisältöä. Hyvä asiakaspalvelu herättää luottamuksen, minkä jälkeen ostopäätös on helpompi tehdä.

Kirkasta yrityksen viesti. Mitä haluat sanoa? Muotoile se kohderyhmään ja some-kanavaan sopivaksi. Luo oma ääni, joka erottuu muista. Julkaise riittävän usein. Säilytä viestinnän yhdenmukaisuus. Yritykseen helposti yhdistettävät, tunnistettavat viestit herättävät kiinnostuksen, vahvistavat sitoutumista ja saavat vastaanottajan liikkeelle.

Moni työ nopeutuu, kun siihen ei tarvitse hypätä kylmiltään. On aivan eri asia myydä tuotetta ”some-tutulle” kuin soittaa henkilölle, joka ei ole koskaan yrityksestäsi kuullutkaan. Mediaakin on helpompi lähestyä, kun tietää päivän puheenaiheet ja on ehkä itsekin aktiivisesti osallistunut keskusteluun.

Älä lähde harhateille! Mieti kenen huomion haluat, mitä tahdot hänen tekevän – ja pitäydy siinä! Haluat sekä lisää medianäkyvyyttä, uusia asiakkaita että kehittää brändiä? Hyvä on. Voit ottaa tavoitteeksi nämä kaikki, mutta et yhtä aikaa.

Ota some päiväohjelmaasi, mutta määritä sen käyttöaika. Varaa sosiaaliselle medialle aikaa esimerkiksi vartti joka aamu. Lue seuraamasi #-tunnisteet ja puhelimeesi tilaamasi some-ilmoitukset. Silmäile uusin anti nopeasti ja julkaise oman viestintästrategiasi ja viikkosuunnitelmasi mukaan. Jos teet keskustelua herättävän julkaisun, myöhemmin päivällä on hyvä ainakin kerran tarkistaa kanava ja osallistua keskusteluun.

Tukeudu ammatilliseen some-verkostoosi. Hyödynnä sosiaalisen median keskusteluryhmät: kysy kollegoiden kokemuksia ja pyydä heiltä mielipidettä. Hyvin toimiva verkosto on korvaamaton apu monessa arjen pulmassa. Yksin miettien monen asian käsittely vie huomattavasti enemmän aikaa.

Kaikkea ei tarvitse keksiä itse. Suodata sosiaalisen median tietovirrasta yritykseesi uusia ideoita.

Viimeksi on vielä hyvä muistuttaa, että kaikkea ei myöskään tarvitse tehdä itse.  Jos yrityksessä on useampi työntekijä, some-tehtävät on helppo jakaa. Lisävoimaa viestintään voi hakea myös viestintäyrityksestä.

 

 

   Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *