Mistä on hyvä twiitti tehty?

 

Twiitin tarkoitus vaihtelee. Visertelyllä voi esimerkiksi keskustella, hauskuttaa, provosoida, tiedottaa, ilmaista tukea, rohkaista toimintaan tai innostaa osallistumaan. Twiitit ovat erilaisia, mutta tietyt tunnusmerkit täyttävät viserrykset saavat yleensä muita enemmän huomiota.

Hyvän twiitin tunnusmerkkejä

  1. Rehellisyys
    Yksityishenkilö twiittaa omalla nimellään ja kuvallaan ja on oma itsensä. Aito twiitti kiinnostaa.
  2. Oma ääni
    Twitterin seuraajat kiinnostuvat persoonallisesta läsnäolosta ja viestivirrasta. Persoonallisuus ja osallistuminen vauhdittavat myös yritysten ja järjestöjen twiittejä. Tällöin joudutaan usein pohtimaan virallisuuden astetta. Työntekijälähettiläisyys voi tässä kohtaa olla hyvä ratkaisu.
  3. Oikea aika
    Twitter-virta on nopea. Selvitä minä viikonpäivinä ja mihin aikaan seuraajasi ovat Twitterissä ja ajoita twiittisi tämän mukaan. Tarjolla on useita työkaluja, joilla voit tarkistaa milloin twiitisi saavat eniten näkyvyyttä. Monet käyttävät tähän tarkoitukseen Tweriodia.
  4. Kuva
    Kuvallinen twiitti luetaan ja uudelleentwiitataan todennäköisemmin kuin kuvaton.
  5. Huumori
    Huumori toimii aina, mutta mieti hetki ennen kuin painat nappia. Loukkaava huumori ei ole tie menestykseen. Itselleen saa nauraa vapaasti.
  6. Sanaleikit ja kielellinen nokkeluus
    Hymyilevä lukija huomioi seuraavankin twiittisi.
  7. Naseva sitaatti
    Hyvä sitaatti kiteyttää aiheesta jotain oleellista.
  8. Oivaltava arkihavainto
    Ajattelu on aina muodissa.
  9. Ajankohtaisuus
    Käytä #-aihetunnisteita. Niillä twitteristit löytävät sekä Twitterin kuumimmat aiheet että oman liiketoiminnan tärkeimmät keskustelut.
  10. Selkeä kannanotto tai henkilökohtainen mielipide
    Tämä pätee myös jaettuun linkkiin, johon kannattaa aina lisätä oma kommentti, joka tekee twiitistä mielenkiintoisen.
  11. Suora kehotus tai pyyntö
    Turhat koukerot on Twitterissä syytä suoristaa. Lyhyt ja suora toimintakehotus toimii aina parhaiten, mutta käytä tätä vain silloin, kun toimintaan on todella tarvetta. Hyväntekeväisyysjärjestöjen Lahjoita!-kehotukset ovat tuttu näky, mutta voit käyttää tätä myös esimerkiksi viestintään. Voit pyytää seuraajiasi uudelleentwiittaamaan tärkeän viestin, lataamaan tiedoston tai vastaamaan kyselyyn.
  12. Selkeä kohderyhmä
    Suoraa kehotusta ja pyyntöä voi tehostaa kohdentamalla se tietylle kohderyhmälle. Jos ryhmän hahmottaminen tuottaa vaikeuksia, sitä voi etsiä muutamalla hyvin valitulla aihetunnisteella.
  13. Avuliaisuus
    Kaikenlainen avuliaisuus tuo positiivista näkyvyyttä, mutta erityisesti ohjeet ovat suosittuja. Tunnettujen asiantuntijoiden suositukset leviävät Twitterissä nopeasti.
  14. Myönteinen uutinen
    Yltiöpositiivinen ei tarvitse olla, mutta jos on jotain mukavaa uutisoitavaa, se kannattaa kertoa. Yritykset ja järjestöt pystyvät positiivisilla uutisilla rakentamaan myös brändiä.
  15. Uusi tieto tai yllättävä näkökulma tuttuun asiaan
    Perinteiset uutiskriteerit toimivat hyvin myös Twitterissä. Tässä listassa ne ovat kuitenkin viimeisinä, koska sosiaalisessa mediassa vuorovaikutus ja läsnäolo vaikuttavat usein puhdasta tiedonvälitystä enemmän twiitin suosioon. Yksisuuntainen tiedonvälitys ei toimi Twitterissä ollenkaan. Se vaikuttaa tylyltä.

Twiittien suosiota voi arvoida jakojen, tykkäysten ja kommenttien perusteella. Toisinaan yksittäisen twiitin herättämä keskustelu laajenee jopa Twitterin ulkopuolelle. Twitter-tilin toimintaa voi analysoida ja tehostaa esim. Twitonomyn avulla.

 

Tilaa Twitter-koulutus yritykseesi tai järjestöösi vielä tämän vuoden puolella, niin saat 10 % alennuksen tammi-helmikuussa 2018 järjestettävistä koulutuksista. Helena Erkkilä, p. 044 254 9171.

Pyydä tarjous, jos olette yhdessä liikkeellä ja haluatte koulutuksen useammalle yritykselle yhtä aikaa. Voit pyytää tarjouksen myös täysin yrityksen tarpeisiin räätälöidystä koulutuksesta.

Aikame Oy:n yrityksille ja järjestöille suunnatut Twitter-koulutukset:

1. Aloittelijan pikastartti Twitterin käyttöön
Kenelle: kaikille, jotka ovat kiinnostuneet Twitteristä ja haluaisivat aloittaa sen käytön.
Kesto: 2 tuntia

2.a Yrityksen Twitter-peruspaketti
2.b Asiantuntijan Twitter-peruspaketti
2.c Järjestön Twitter-peruspaketti

Kenelle: asiantuntija-, myynti- ja markkinointitehtävissä työskenteleville henkilöille, jotka haluavat käyttää Twitteriä tavoitteellisesti.
Kesto: 4 tuntia

3. Päivän tehotreeni Twitterin yrityskäyttöön
Kenelle: strateginen Twitter-työpaja yrityksen avainhenkilöille.
Kesto: 7 tuntia

 

  Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *