Lähiruoan tie suoraan tuottajilta kuluttajille on kuoppainen ja mutkikas

 

Lähiruoka on hyvin esille nostettu tuoteryhmä, jolla on kysyntää. Lyhyet toimitusmatkat, tuoreus, eettisyys ja elintarvikkeiden jäljitettävyys ovat asioita, joita kuluttaja arvostaa. Tästä huolimatta lähellä tuotetun ruoan tie suoraan tuottajilta kuluttajille on kuoppainen ja mutkikas. Miksi?

Mutkia matkassa on kaksi. Ensiksi, kuluttajan täytyy vaivatta ja helposti tunnistaa lähiruoka saatavilla olevasta tarjonnasta.  Toiseksi, kuluttajan täytyy asettaa lähiruoka arvojärjestyksessä ensimmäiseksi, jotta se tulisi ostotilanteessa valituksi.

 

Lähiruoka on tunnistettava

Lähiruoan tunnistaminen on markkinointikysymys, johon vaikuttaa mm. tuotepakkaukset, jakelukanavat ja esillepano. Markkinointia on helppo tehostaa, suunnitella myyviä tuotepakkauksia, järkevöittää jakelua ja parantaa esillepanoa.

Ongelma on markkinoinnin hinta, minkä vuoksi markkinoinnissa verkostoituminen on pienille tuottajille ensiarvoisen tärkeää. Tietyin reunaehdoin esimerkiksi yhteisen tuotemerkin alle koottu, usean tuottajan tuotteista muodostettu tuoteperhe on hyvä vaihtoehto lisätä tuotteen tunnistettavuutta ja saada lisää markkinointiresursseja. Lähiruokamarkkinoilla ei vielä ole vahvoja tuotemerkkejä, mikä helpottaa markkinoille tuloa. Nyt, jos koskaan, kannattaa yhdistää voimat. Jos omasta verkostosta ei löydy riittävästi markkinointiosaamista, markkinoinnin ammattilaisen apu on kannattava investointi, jolla rajallisista resursseista saadaan kaikki teho irti. Euroja ei hukata turhaan kokeilemiseen.

 

Lähiruoan on oltava houkuttelevaa

Miksi asiakas haluaa ostaa nimenomaan lähiruokaa? Usein kyse on hieman vastaavaa tukkutuotetta kalliimmasta elintarvikkeesta. Kuluttajalle on kerrottava mihin hinta perustuu.

Tuotteen alkuperästä kertovat tarinat ovat hyvä tapa lisätä tuotteen arvoa. Ne välittävät tietoa esimerkiksi tuotteen laadusta, erityisyydestä ja eettisyydestä. Tarinan voi kertoa vaikka avaamalla tilan toimintaa sen omalla Facebook-sivulla. Pienten arkisten julkaisujen jatkumo tuo aidolla tavalla esille tuotteen taustoja, luo yhteisöllisyyttä tuottajan ja asiakkaiden välille, sitouttaa asiakkaita ja luo lisäarvoa tuotteelle.

Lähiruoan on lisäksi oltava helposti saavutettavaa. Toimitusvarmuuteen on panostettava ja toimitusketjun on toimittava sekä liiketoiminnan kannalta kannattavasti että laajaa asiakaskuntaa hyvin palvellen. Asiakaskunnan on oltava riittävän iso. Pienille kuluttajaryhmille suunnattua tuotantoa ja jakelua on vaikea saada kannattavaksi. Kun otetaan käyttöön uusia jakelutapoja (ruokaryhmiä, verkkokauppaa, kotiinkuljetusta ymv.), tuotteiden markkinoinnin lisäksi on panostettava myös itse jakelukanavan markkinointiin. Esimerkiksi erilaiset lähiruokaryhmät on saatava avautumaan pienen, arvojaan ilmaisevan ryhmän puuhastelusta koko aluetta palvelevaksi kauppapaikaksi. Ratkaisuja kannattaa tässäkin kohtaa etsiä tuottajien verkostoitumisesta ja yhteisestä markkinoinnista.

Lähiruoan houkuttelevuuteen vaikuttaa myös tuotteiden asiakasystävällisyys. On eri asia ostaa litra mustikoita ja litra mansikoita kuin rasiallinen Puutarhurin smoothiesekoitusta, jonka voi käyttää heti tai työntää niineen pakastimeen odottamaan myöhempää herkkuhetkeä.

Kaiken kaikkiaan painopiste pitää siirtää tuotannosta asiakkaaseen ja lisätä panostusta markkinointiin ja liiketoimintaosaamiseen.

 

      Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *