Eläköityvien yhdistysten nuorennuslääkkeet 1

 

Monien yhdistysten aktiivisten toimijoiden ja jäsenten keski-ikä on huomattavan korkea. Toiminnan jatkuvuus on uhattuna, kun yhdistystoiminta ei näytä houkuttelevan nuoria.

Vaivaan löytyy lääkkeet, kun yhdistys määrätietoisesti lisää omia vetovoimatekijöitään ja purkaa toimintaan mukaantulon esteitä. Tässä blogikirjoituksessa käsittelen ensimmäistä, eli vetovoimatekijöiden vahvistamista.

1. Täsmäkohdennettu jäsenhankinta

Ihan ensimmäiseksi täytyy heittää romukoppaan yllättävän yleinen harha, että nuoret ovat yhtenäinen joukko. Nuoriin kohdistettu jäsenhankinta on tuomittu epäonnistumaan. Ryhmä on tunnettava huomattavasti paremmin, jaettava pienempiin osiin, ymmärrettävä näiden pienryhmien arvoja ja elämäntapaa, ja oltava tältä pohjalta aidossa vuorovaikutuksessa ryhmien kanssa.

Nuorten sijaan täytyy houkutella jäseniksi esimerkiksi kaupunkiviljelijöitä, tubettajia, animen harrastajia,  luontovalokuvaajia tai yliopiston osakuntalaisia.

2. Vetovoimainen brändi

Yhdistyksen toiminnan tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi täytyy kirkastaa selkeäksi sanomaksi, joka vetoaa kohderyhmään. Sen jälkeen viestin täytyy näkyä nuorten suosimissa viestintäkanavissa. 

3. Laadukas viestintäkanavien sisältö

Ensikosketus yhdistykseen otetaan yleensä netissä. Millaisen viestin yhdistyksen toiminnasta sen nettisivusto tai esimerkiksi Facebook-kuvat antavat? Mitä arvoja ja tunteita ne välittävät? Näkyykö yhdistys ollenkaan vaikka Instagramissa, YouTubessa tai Snapchatissa?

Nuoret tavoittavat viestintäkanavat on otettava laajasti käyttöön ja tuotava tähän päivään. Eli, niihin tuotetaan säännöllisesti laadukasta, kanavan erityispiirteet huomioivaa sisältöä. (Esimerkiksi Twitter on erinomainen alusta keskustella faktapohjalta ajankohtaisista ilmiöistä, kun taas Instagram vetoaa valokuvien kautta tunteisiin.)

4. Some-majakat

Onko yhdistyksessä tietotaitoa tuottaa valittuihin kanaviin juuri tässä mediassa toimivaa sisältöä? Jos ei, miten asia ratkaistaan?

Yksi ratkaisu on perustaa yhdistykseen henkilökohtaisten kiinnostusten mukaan muokattavia Some-majakan tehtäviä ja tarjota niitä nuorille porttina yhdistyksen toimintaan.

Sisällöntuotannossa kannattaa hyödyntää myös alueen oppilaitoksista ja harrasteryhmistä löytyvää erikoisosaamista. Yhteistyön kautta löytyy usein yhdistykseen myös uusia jäseniä.

5. Ääntä ja vimmaa

Houkutteleva yhdistys on nuorille näkyvä ja kuuluva kanava ottaa osaa heitä kiinnostaviin asioihin. Yhdistyksen toimintaan mukaan houkuttelevan yhteisöllisyyden voima vahvistuu, kun samalla rakennetaan vahva verkosto nuorten paikallisiin organisaatioihin ja vapaamuotoisiin toimijoihin.

Verkostossa toimien voidaan suhteellisen pienin resurssein toteuttaa esimerkiksi erilaisia teemavuosia ja ryhmien välisiä haasteita. Yhdistyksen täytyy panostaa aivan uudella tavalla toiminnallisuuteen ja toteuttaa myös pelkästään nuorille suunnattuja tapahtumia.

Tapahtumien, katukirppuorien, torikeskustelujen parlamenttien, työpajojen, kilpailuiden ja haasteiden kautta rakennetaan samalla medianäkyvyyttä ja luodaan näin pohjaa positiiviselle jäsenhankintakierteelle. Medianäkyvyys ei kuitenkaan tule itsestään, vaikka tapahtuma olisi kuinka mielenkiintoinen. Näkyvyyteen mediassa on panostettava, etsittävä tehtäviin oikeat henkilöt ja tarvittaessa koulutettava yhdistyksen jäseniä.

6. Henkilökohtainen hyöty

Perinteisesti yhdistyksissä ei ole puhuttu yhdistystoiminnasta saatavasta henkilökohtaisesta hyödystä. Nuoret eivät tätä karsasta. Heille yhdistystä voidaan markkinoida myös yhdistyksessä luotavien verkostojen tai ensimmäisen ansioluettelon luottamustoimien kautta.

Tuntuuko projekti ylivoimaiselta? Aikame räätälöi yhdistyksille täsmäkoulutuksia ja järjestää jäsenhankitatyöpajoja. Autamme esimerkiksi kohderyhmien määrittämisessä, oikeiden viestintäkanavien valinnassa ja tapahtumien suunnittelussa. Kysy rohkeasti tarjousta!

 

   Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *