Arvonsa tunteva organisaatio ei paina paniikkinappia somekohussa

 

Somekohun pelko on virittänyt organisaatioiden kriisiviestintäprosessit pikatoiminnoiksi. Viimeaikaiset Pori Jazzin, Oulun Pihlajalinnan ja Kärsämäen pikapotkut ovat esimerkkejä tästä ilmiöstä. Painetaan helppoa ja nopeaa paniikkinappia, kun pitäisi nähdä vaihtoehtojen kirjo ja käyttää vakaata harkintaa.

Houkutus pikaratkaisuihin ja helppoon moraalipisteiden keräämiseen on suuri, jos organisaatiolla on somemöykän yltyessä vain kriisiviestintäsuunnitelma.

Arvojen merkitys on viime vuosina lisääntynyt. Organisaatioilta odotetaan arvovalintoja ja samalla arvoista on tullut maineriski. Tämän vuoksi jokaisella organisaatiolla tulisi kriisiviestintäsuunnitelman lisäksi olla myös arvoviestintäsuunnitelma.

Arvoviestintäsuunnitelmassa määritetään organisaation arvot ja keinot, joilla ne tuodaan selkeästi joka päivä toiminnassa esiin. Yksittäinen kriisitilanne ei heti keikauta venettä kumoon, kun arvot ovat tuttuja myös organisaation sidosryhmille ja asiakkaille. Yllättäen nousseen sometuulen vastapainona on uskottavat arvot, joita organisaatio on arjen toimissaan pitkään noudattanut.

Pikaratkaisun sijaan on aikaa vastuunkantoon. Mitä tästä opimme? Miten organisaatiomme tai toimintamme tämän johdosta tulevaisuudessa muuttuu? Mainekolhusta voi tehdä oppimiskokemuksen. Se on pitkällä tähtäyksellä paras tapa turvata organisaation toiminnan jatkuvuus ja menestys.

Harkinnan ja vaihtoehtojen puntaroimisen jälkeen edessä voi olla myös henkilöstövaihdoksia, mutta yhdenkään organisaation etu ei ole kerätä mainetta paikkana, jossa virheistä rankaistaan pikapotkuilla.

 

Soita tai meilaa, jos haluat tukea arvoviestintäsuunnitelman tekoon tai päivitykseen.

    Helena Erkkilä,  helena.erkkila@aikame.fi,  044 254 9171

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *